London underground

Hello scones! 

När vi åker till London kommer jag och Liselotte bo vid Svenska kyrkan som har något slags vandrarhem som jag har pinsamt dålig koll på med tanke på att vi ska bo där, men det verkar huvudsakligen väldigt fint och bra och DESSUTOM – billigare än nästan allt annat. Dessutom ligger det så pass centralt att man både kan gå, åka tunnelbana eller åka buss till den totala "mitt i smeten". Över huvud taget så är det viktigt att vara kapabel till användning av den kommunala infrastrukturen (på svenska betyder det buss,tunnelbana etc), så därför har jag försökt spana in Londons tunnelbanesystem.

Som jag har förstått det så finns det 12 stycken linjer som är märkta med olika färger och sorterade efter område. Påminner mycket om det svenska tunnelbanesystemet fast sisådär hundra tusen gånger större och mer omfattande. Man får en svag känsla av att man faktiskt kan ta sig precis VAR SOM HELST med tunnelbanan, vilket både kan kännas fantastiskt men också lite.. oroväckande...

Kartorna över tunnelbanan är väldigt bra och omfattande och visar precis vad varje station har för "specials", typ cykelparkering, handikapphiss, bilparkering, närliggande toalett etc. Väldigt organiserat och praktiskt. Jag är dock inte säker på hur välinformerad man kan bli när man väl står där, så ett gott tips kan vara att skriva ut en tunnelbanekarta från internet här hemma som man sen har med sig när man är ute. Då är det även lättare att planera resor under resan så att säga.

Här hittade jag en väldigt bra karta.

http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/standard-tube-map.pdf





This is what you're looking for!

Mind the gap when leaving the train!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0